Manzara Fotoğrafının İpuçları

spring-mountain-field-the-long-goodbye 3503067Manzara fotoğrafı fotoğrafa yeni başlayanların ilk tutkusudur.

 

 

Başlangıç için tercih edilen kolay gibi görünen manzara fotoğrafının aslında daha dikkat isteyen bir çalışma sahası vardır.

Kendimizce güzel bir manzaranın fotoğrafını çekenken aşağıdaki hususlara önem verirsek sonuçta teknik ve kompozisyonu başarılı fotoğraflar elde edebiliriz:

 Bir odak Noktası Seçin 

Bir odak noktası, dikkatin toparlandığı merkez oluşturun (örneğin; manzara içindeki tahta kulübe, göldeki kayık, bulutların kesiştiği bir nokta, çalışan bir kişi, hareket eden bir at vb.) Bu tarz dikkatin toparlandığı noktalar fotoğrafa konsantre olabilmemizi kolaylaştırır ve gözümüzü fotoğraf üzerinde oyalar, belirli yerlere oturtur bakış açımızı ve kompozisyonu zenginleştirir.

 

Canlı Öge Unsuru 

Manzara fotoğraflarınız sadece tasarlanan manzarayı çekmekse bunu bir de herhangi bir canlı öge unsuru ve hareketli cisimler ile (yürüyen insanlar, koşan at, koyun sürüsü, hareket halindeki tren, vasıta, uçan kuş ya da balon vb.) bütünleştirin. Bazen manzaranın sade görüntüsü tercih edilse de çoğu zaman manzaranın canlı öge unsurları ile zenginleştirildiği kompozisyonlar daha başarılı olmuştur.

 

manzarafoto13-01

Alan Derinliği 

Sahnenin tümünün alınacağı çekimlerde alan derinliğinin maksimumda bulunması fotoğrafınızı net ve baskıda seçilebilir hale getirecektir. Mümkün olan en kısık diyaframda (f/8.0-f/11.0 arası) fotoğraf çekin ve bunu yaparken diyafram öncelikli modda çalışın.

Alan derinliğinizi genişletin, manzaranın mümkün olan en çok kısmını odağınıza ve perspektifinize almaya çalışın, gerekirse panorama çekimler de yapabilirsiniz, aynı manuel ayarda çektiğiniz devam fotoğraflarını Photoshop′ un File, Automate, Automerge özelliğinden kolayca birleştirebilirsiniz.

 

Altın Saat 

Gün doğumu, gün batımı saatlerine, “altın saat” de denir. Çünkü bu zaman diliminde güneşin ışıkları yatay konumdadır ve kent manzarası çekiyorsanız, ışığın binaların camlarına vurup altın rengi ışıltılar saçtığına tanık olabilirsiniz. Işık yumuşak, renkler sıcak ve zengindir.

 

manzarafoto12-01

 

Güneşin Tepede Olduğu Saatlerde Ne Yapmalı? 

Güneşin tepede olduğu saatlerde, gözümüzle göremesek de ultraviyole ışınları ışığa mavi bir renk verir ve bu da fotoğraflarımızın soluk çıkmasına yol açar. Bu saatlerde renk doygunluğu azalır. Aynı zamanda, bu saatlerde ışık çok sert olduğu için kontrast da fazlalaşır (aşırı kontrast fotoğrafta olumsuz bir etki yapar). Gölge kısımlar çok koyu, ışıklı kısımlar çok parlak çıkar. Öyle ki, gölgeli ve güneşli kısımlar arasında birkaç poz fark oluşur. Öğle saatleri, hemen hemen hiçbir fotoğraf türü için uygun değildir. Bu saatlerde makineyi çantaya kaldırıp arkadaşınızla muhabbet etmek ya da çay içmek bazen yapılabilecek en iyi şeydir.

 

Çizgiler ve 'S' Eğrisi 

Kompozisyon oluştururken çizgiler varsa dikkat edin (kullanıın). Eğer bulabilirseniz çizgiler gözü yönlendirmeniz ve fotoğrafın akışını belirlemeniz açısından faydalı olacaktır. Eğer böyle bir çizginiz yoksa objeler uzanımı yada dokular arasındaki çizgiler de bu işlevi görebilir.

S eğrisi manzara fotoğraflarında güçlü kompozisyonlar için önemli bir araçtır. Kıvrılan bir yol S şeklinde dizilmiş insanlar, kayak yapan birinin izleri, S şeklinde ayak izleri, akan bir nehir fotoğrafı izleyende gözü takip ettiren ve fotoğrafın öncesini, sonrasını düşündüren etkili bir değer katar. Böylelikle kompozisyon açısından oldukça başarılı bir fotoğraf üretmiş oluruz.

 

s_egrisi

Hareketi Yakalayın 

Çeşitli manuel değerler deneyerek bulutların yada akarsu gibi hareketli objelerin hareketini yakalayıp fotoğrafdaki dikkatin yönünü değiştirebilir, karenize hareket verebilirsiniz.

 

İklimle Çalışın 

Değişik iklim özelliklerinde güneşin pozisyonu ve yeryüzüne düşme açısı değişeceğinden dünya bize çok farklı görünür. Aynı mekanların farklı iklim değerlerinde farklı pozlamalarla çok değişik fotoğraflara sonuç verebileceğini gözden geçirin. Mesela Aladağlar için her mevsim farklı bir renk tonu ve kompozisyon ortaya çıkacağını düşünebilirsiniz.

 

Üçayak (tripod) Kullanın 

Gün doğumu ve batımında ışık azdır. Bu yüzden elde çekim yapmak çok zor, çoğu zaman da olanaksızdır. Elde çekim yapma konusunda ısrar etmek demek, net olmayan, bozuk fotoğraflar demektir. Bu yüzden yanınızda her zaman bir üç ayak bulundurmaya bakın.

 

manzarafoto14-01

Gökyüzü/Yeryüzü Oranı (1/3 kuralı) 

Fotoğrafa yeni başlayanların yaptığı sık hatalardan biri de, ufuk çizgisini ortaya yerleştirmektir. Bu, manzara fotoğraflarında durağan, sıkıcı bir görüntüye yol açar. Ufuk çizgisini, duruma göre yukarı veya aşağı yerleştirmekte yarar vardır.

Gökyüzünü önemseyin, manzara fotoğraflarının en kötü ihtimal 3’te biri (1/3) gökyüzünden oluşacaktır ve sanıldığının aksine hem gökyüzünü hem de yeryüzünü güzel ışık ve renk değerleriyle çekmek zor olacaktır, bu yüzden güneşin durumuna göre ayarlarınızı iyi yapmalı yada en azından farklı değerlerde çekim yapmanız gerekir. Gökyüzü / yeryüzü oranını da değiştirerek faydalı sonuçlara varabilirsiniz.

 

manzarafoto01-01

 

Ufuk Çizgisinin Düz Olmasını İhmal Etmeyin 

Ayrıca ufuk çizgisinin eğik olmamasına (kadrajın sağa ya da sola eğik olmamasına) dikkat edin. Çok spesifik sanatsal postmodern bir fikriniz yoksa ufuk çizgisini gereksiz yere yamultmayın, fotoğrafınızın akışına, odak noktalarınıza ve anlatımınıza katkısı yoksa böyle bir amatörlüğü, sonrasında fotoshop müdahalesinde bile olsa gidermeye bakın.

 

Sıradışı Kareler Peşinde Koşun 

Sık yapılan hatalardan biri de (bu hatayı profesyoneller bile yapar kimi zaman), bir manzarayla karşılaşıldığında hemen deklanşöre basmaktır. Üç ayağınızı kurup deklanşöre basmadan önce karşınızda duran manzarayı olabilecek her açıdan görmeye çalışın. Emin olun bu çabanız karşılıksız kalmayacaktır. Çekim ve bakış açınız, sizinkini diğerlerinin fotoğraflarından ayıracaktır.

 

manzara_fotografi

Filtre Taşıyın 

Bitkilerden, sulardan, camdan, kayalardan gelen yansımaları kesmek, gökyüzünün mavisine doygunluk kazandırmak, dramatik bir etki yaratmak için polarizasyon filtrenizi yanınızdan eksik etmeyin. Ultraviyole ışınlarını kesmek, daha berrak görüntü elde etmek ve objektifinizi darbelerden korumak için uv filtrenizi objektifin üzerinde tutun.

 

Geniç Açı Lens Kullanın 

Manzara fotoğrafları çekiyorsanız mutlaka canon 10-22mm, sigma 10-20mm, nikon 10-24mm gibi iş görür bir geniş açı lens çantanızda bulunsun. Doğada manzara fotoğrafı çekmeyi tasarladığınız mekanlarda her zaman sizin hareket edebileceğiniz ortam ve açılar olmayabilir. Bazen bir su birikintisinin tamamı kadrajınıza sığmaz veya göl ile beraber ona cazibe katan dağın fotoğrafını tek seferde çekemeyebilirsiniz. Geniş açı fotoğrafçının bulunduğu konumdan itibaren fotoğraflanacak alanı genişlettiğinden fotoğrafınıza ekstra bir derinlik katar, böylece manzara kareleri daha izlenesi ve cazibeli bir fotoğraf olur.

 

Sisi Takip Edin, Yansımaları Kaçırmayın 

İçinde sis barındıran kareler izleyicilerin ilgisini kolayca üzerlerine çeker. Bu yüzden sisli havalarda fotoğraf çekme fırsatı yakaladığınızda bunu kaçırmayın. Sis, ıslanmanıza da yol açabilir. Aynı zamanda makinenizin sisli havalarda zarar görebileceğini aklınızdan çıkarmayın. 

Yansıma fotoğrafçının nasibi bir şey. Bununla birlikte yansımaların sabah erken saatlerde ve akşama doğru vakitlerde su birikintilerinde daha berrak ortaya çıktığı genel bir tecrübedir. Eğer bir su birikintisinde yansımayı far ederseniz farklı açılar (yukarıdan, ayakta, yere uzanarak çekim yapın..) deneyerek fotoğrafınızın kompozisyonunu yansımalarla zenginleştirmeye çalışın.

 

manzarafoto11-1

 

Özellikle doğa ve manzara fotoğrafı çekmek isteyenler için günün önemli iki zaman dilimi vardır: 

Sabah gün doğumu öncesiile akşamüstü (günbatımı ve sonrası). Eğer erken kalkamıyorsanız bunun anlamı, çok sayıda iyi fotoğraf kaçıracağınızdır. Bu yüzden herkes eğlenirken siz yatmaya gitmek, sabah herkes uyurken (uykunun en tatlı saatlerinde) kalkıp yola düşmek zorunda kalabilirsiniz. Daha da kötüsü, bunu kötü hava şartlarında yapmak zorunda kalabilirsiniz. Yağmurda ya da dondurucu bir havada sabırla en iyi görüntü peşinde koşmak, açıkçası pek az insanın göze alabileceği bir şeydir. Ama tüm bu olumsuzlukları göze alırsanız, bir süre sonra elde edeceğiniz fotoğrafların çektiğiniz zorluklara değeceğini göreceksiniz.

 

Hazırlayan: M.Doğan ŞAHİNER

Kaynak: 1) http://www.hayatipucu.com/guzel-manzara-fotograflari-cekme-ipuclari/

              2) http://fotokritik.com/kullanici/mdsahiner/portfolyo

 

Ayın Portfolyosu
 
How to Claim bet365 Bonus step by step.